چهارشنبه ۱/ فروردین /۱۴۰۳ ۱۵:۵۶:۳۸
اسلامشهر

منابع آموزشی

(دوره PS (Pre School Level

اين دوره بدون شك يكي از مهم ترين دوره هاست چون ورودي اوليه زبان آموز به دنياي آموزش زبان تلقي مي گردد

.اين دوره در نه ترم طراحي شده و سري سه جلدي Super Safari انتخاب شده اند . نگاه ويژه اين سري به بحث تقويت مهارتهاي oral و وارد كردن ابعاد روانشناسي تدريس ،ارزشها و فرهنگ عمومي ، استفاده از تکنیک هاي مختلف جهت ايجاد انگيزه و افزايش درگيري آموزشي موجب شد تا اين سري در دوره فوق مورد استفاده قرار گيرد . همچنين حجم مناسب محتوايي ،پرهيز از overload لغات غیر ضروری ، توجه به روش TPR در آموزش Instructions و موارد ديگر هم در اين انتخاب دخيل بوده اند ضمن اينكه يادآوري اين نكته ضرروري است اين انتخاب با توجه به امكانات موجود در بازار كتاب صورت گرفته است وطبیعتا بی نقص نیست .
 

بهترين سن شروع پنج به بالا توصيه مي شود .


PS1/2/3 → Super Safari -1
PS4/5/6→ Super Safari-2
PS7/8/9→ Super Safari -3
لازم به يادآوري است استفاده از مدرسين شاداب و پرانرژي علاقمند به كودكان و مهارت آنها در بكارگيري شيوه هاي خلاق بازي، شعرخواني ، نمايشنامه و...اصلي ترين فاکتور در اين دوره مي باشد.

(دوره CH (Children Level

اين دوره در ادامه دوره قبلي و به جهت افزايش ميزان داده هاي زباني طراحي شده است تا دانش آموز بیشتر از قبل در معرض زبان انگلیسی قرار بگیرد و دامنه یادگیری واژگانی و ساختاری خود را به صورت شفاهی بسط دهد و با توجه به اينكه هنوز مهارت نوشتن و خواندن را نياموخته است ، راحت تر به مرحله بعدي ورود خواهد كرد . اين تقريبا همان رويدادي است كه در زبان اصلي و مادري فرد هم رخ مي دهد . كودك مدتي طولاني فقط درون داد دريافت مي كند وپس از مدتي مفهوم سازي مي كند و شروع به سخن گفتن مي نمايد .البته اين قياس فقط از نقطه نظر ميزان درون داد مطرح شد و مبناي اتخاذ سياست آموزشي اين دوره نبوده است .از سوي ديگر اين سري هماهنگي كامل با دوره بعدي دارد و هم چنين زبان آموز را از نظر رشد سني به شرايط مطلوب تري مي رساند . در اين دوره هم هنوز نگاه آموزشی به مقوله writing ‚ reading نشده است . لذا از زبان آموز انتظار نمي رود وارد اين مهارتها بشود .


اين سري با كتب Big Fun تنظيم شده است و در كل نه ترم مي باشد .


CH 1/2/3 →Big Fun
CH 4/5/6 → Big Fun
CH 7/8/9 → Big Fun


پس از ترم نهم از CH15 تا CH10 مشابه چارت قبلي به آموزش مستقيم الفبا و مهارتهاي خواندن و نوشتن پرداخته مي شود و پيش بيني مي شود خيلي سريع و موثرتر به بحث مفهوم سازي و آموزش سيستماتيك ورود پيدا كنيم چون زبان آموز در سطح آمادگي بسيار بالاتري قرار دارد .اين دوره هم با سری كتابهاي First Friends به شرح ذيل  تنظيم و مرتب شده است .

 

CH 10/11 → First Friends 1 + Happy Writing 1,2
CH 12/13 → First Friends 2

CH 14/15 → First Friends3


در پايان اين دوره اولين آزمون پيشرفت تحصيلي برگزار مي گردد .( Progress Check ) دركليه ايستگا ههايي كه آزمون پيشرفت تحصيلي برگزار مي شود ،

هر مركزي موظف است طبق دستورالعمل ويژه آزمونهاي پيشرفت تحصيلي اقدام به برگزاري آزمونها و جاي گذاري صحيح زبان آموزان بنمايد . هدف اصلي از اين آزمونها همگن سازي آموزش ها ،با وجود اختاف سايق مدرسين در ترم هاي مختلف ،وافزايش روايي و پايايي آزمونهاي كلاسي و ترمي در كل سيستم مي باشد . بدين طريق نقاط ضعف و قدرت مدرسين ، دانش آموزان و حتی دپارتمان هاي آزمون سازي شناسايي و قبل از اينكه در پايان دوره ها با بحران آموزشي غير قابل درمان مواجه شويم مي توانيم نسبت به اصاح نقاط ضعف احتمالي بپردازيم .لذا در هركدام از اين آزمونهاي ايستگاهي اين شرايط كلي برقرار خواهد بود

زبان آموز بدون مانع مي تواند به دوره و ترم بعدي صعود كند. نمره PC بین 40 تا 50

زبان آموز بنا به شرايط مركز ،دوره جبراني ، تجديد دوره ويا منزل دوره خواهد داشت .نمره PC بین 30 تا 40

 

تاپايان دوره CH زبان آموز حداقل به سن نه سالگي مي رسد )با احتساب شروع از پنج سالگي ( كه سن مناسبي براي دوره بعد مي باشد .

(دوره JL (Junior Level

همانگونه در دوره پيش هم اشاره شد به سبب نزديكي محتوايي بخش اول ) CH (Big Fun با اين دوره خوشبختانه با پايان دوره CH زبان آموز به راحتي با سري جديد ارتباط برقرار خواهد كرد . اين سري كتب Big English را در برمي گيرد و بيست و ي ترم به طول مي انجامد . نگاه خاص اين سري به آموزش و طراحي تكنيك هاي بروزتر و كاربردي تر به همراه بافت هاي مكالمه اي جديد از برترين امتيازات اين سري است . وبر خلاف كتب قبلي در بحث مهارتهاي گفتاري و نوشتاري سعي در شكستن سنت قديمي پرسش و پاسخ )) Question & Answer و نگاه sارتباطی تربه آموزش دارد .درگير شدن زبان آموزان در تمرين هاي عملي و استفاده از تكنيك هاي خاص جذابيت اين مبحث را بيشتر مي كند .


JL 1/2/3 → Big English starter

JL 4/5/6 → Big English 1
JL 7/8/9 → Big English 2 → Progress Check (Mock Starters)


JL 10/11/12 → Big English 3
JL 13/14/15 → Big English 4 → Progress Check (Mock Movers)


JL 16/17/18 → Big English 5
JL 19/20/21 → Big English 6→ Progress Check (Mock Flyers)

 


در بحث آزمونهاي پيشرفت تحصيلي اين دوره ، مراكز مي توانند با شركت در آزمونهاي ماک براحتي مجوز صعود به ترم بعدي را براي زبان آموزان موفق خود كسب نمايند ، در غير اين صورت زبان آموز در سطح مورد نظر ابقا ، تنزل و يا جبراني طي مي كند . زبان آموز در پايان اين دوره به سن 13 سالگي مي رسد كه تا حدودي مناسب دوره بعدي است كه نياز به رشد ابعاد شناختي زبان آموزان هم دارد و اين بعد با افزايش سن ملموس تر مي شود .

(دوره TL (Teenager Level

اين دوره با پايان سري Big English آغاز مي شود و طبعاً زبان آموزي مي طلبد كه از حداقل دانش دوره JL برخوردار باشد .

فارغ التحصيان دوره JL كه بتوانند از آزمون پيشرفت تحصيلي ) PC نمره بالاي 40 دريافت كنند از دوره Solutions Elementary TL 3  شروع مي كنند در حاليكه آنهايي كه نمره زير 40 بين ) 40 - 30 ( كسب كنند مي بايست از TL1 شروع نمايند .

براي استاندارد سازي كلاس توجه به اين سطح بندي بسيار مهم است و باعث مي شود زبان آموزي كه از سطح علمي لازم برخوردار نيست در دوره هاي بالاتر جاي نگيرد .

از سوي ديگر ممكن است زبان آموزاني جديد از اين دوره به سيستم آموزشي تزريق شوند كه آنها نيز پس از تعيين سطح در اين دوره جاي مي گيرند . بدين ترتيب كه حتماً بايد دانش آموز دوره دوم متوسطه باشند و حداقل به اندازه مبتدي دانش زباني داشته باشند .در غير اين صورت حتماً بايد در دوره اي خصوصي يا نيمه خصوصي آمادگي لازم را پيدا كرده و سپس رسما وارد دوره شوند

 ويژگي خاص كتب اين دوره – Solutions – غناي لغوي و گرامري ، تمرين هاي كاربردي ، توجه خاص به بحث گفتاری و هم چنين مهارتهاي شنيداري و نوشتاري است .درواقع آموزش نكته به نكته اين كتب با يك طرح درس ساده ولي توليد محور ( productive ) زبان آموز را از نظر توانش ارتباطی تقویت خواهد کرد .

اين دوره 19 ترم بطول مي انجامد و زبان آموز فارغ التحصيل حالا به سن 16 تا 17 سالگي رسيده است و از هر نظر آماده ورود به دوره هاي تخصصي آيلتس و تافل مي باشد . بنابراين با آموزش اين دوره بصورت كاربردي و مفيد شروع دوره بعد كار چندان دشواري نخواهد بود .

TL3-TL5→ Solutions Elementary
TL6-TL8→ Solutions Pre - Intermediate → Progress Check
TL9-TL11→ Solutions Intermediate
TL12-TL15→ Solutions Upper – Intermediate → Progress Check
TL16- TL19 → Solutions – Advanced → Progress Check

 

(دوره SI ST (Student IELTS TOEFL

این دوره ی خاص برای دانش آموزان متوسطه دوم تعریف شده است و حداکثر سه سال به طول می انجامد. زبان آموزان از پایه دهم می توانند برای این دوره تعیین سطح شده و در جای مناسب قرار بگیرند.

(دوره AI AT (Adults IELTS TOEFL

اين دوره ويژه بزگسالان، كارمندان، دانشگاهيان، مديران و اقشار مختلف تحصيل كرده جامعه است. اين دوره از سطح كاما مقدماتي شروع شده و تا دوره پيشرفته وسپس، قبولي در آزمون آيلتس و تافل ادامه مييابد . كل اين دوره هجده ترم به طول مي انجامد و هر ترم در دو ماه برنامه ريزي شده است . زبان آموزان پس از تعيين سطح در دوره مناسب قرار ميگيرند و در طول آموزش، كل چهار مهارت بصورت فشرده و علمي در كلاس پوشش داده مي شود. البته دوره قابل کاهش برای داوطلبانی که محدودیت زمانی و حرفه ای دارند، به صورت نیمه خصوصی و خصوصی می باشد.

 

لازم به ذکر است که در هر آزمون جامع تمام موارد آن سطح مورد آزمون قرار می گیرند تا زبان آموزان دوباره مطالب را مرور کنند و نقاط ضعف و قدرت مربوط به هر مهارت از چهار مهارت به دقت ارزیابی و شناسایی شوند.

دوره فوق فشرده AI AT (حداكثر آمار 3 نفر در يك كلاس)

 

در اين دوره،طبعا ميزان بهره وري به دليل اختصاص كل زمان آموزش به يك يا چند نفر بسيار افزايش مييابد . اين دوره ها به طور متوسط بين 60 تا 80 جلسه بر حسب ميزان توانايي كسب افراد متغير است. مهم اينكه هر فردي با هر ميزان علمي ميتواند با شركت در اين دوره ها با سرعت بيشتري به نتيجه دلخواه دست پيدا كند.

(دوره SI ST (Student IELTS TOEFL

 

این دوره ی خاص برای دانش آموزان متوسطه دوم تعریف شده است و حداکثر سه سال به طول می انجامد. زبان آموزان از پایه دهم می توانند برای این دوره تعیین سطح شده و در جای مناسب قرار بگیرند.

(دوره SI ST (Student IELTS TOEFL

 

این دوره ی خاص برای دانش آموزان متوسطه دوم تعریف شده است و حداکثر سه سال به طول می انجامد. زبان آموزان از پایه دهم می توانند برای این دوره تعیین سطح شده و در جای مناسب قرار بگیرند.